• Dankbaar & Trots

    Al 8 jaar lang werk ik met veel plezier en passie in mijn praktijk. Ik ben heel dankbaar dat veel ouders en hun kinderen de Lees verder
  • Kerstwens

    Hollander Advies & Coaching wenst u fijne feestdagen en een liefdevol & gezond 2️⃣0️⃣2️⃣1️⃣! In het nieuwe jaar hoop ik weer voor u, uw gezin Lees verder
  • Scholen weer van start!

    Maandag gaat regio Noord weer van start. De eerste weken zijn heel belangrijk voor de groepsvorming. Bij deze een inspirerend filmpje over vriendschap… Hoe maak Lees verder

Puberbrein

Op uitnodiging van de Trias Academie gaf Aletta Smits gister voor een bomvolle zaal met jeugdzorgprofessionals, docenten en (pleeg)ouders een lezing – of beter gezegd; een handleiding – over het puberbrein.

De puberteit begint gemiddeld bij 10 jaar en deze periode duurt ongeveer tot het 25ste levensjaar. De twee belangrijkste dingen die we volgens Smits over pubers moeten weten zijn:

  • Biologisch hebben ze een ander besef van tijd. Ze leven heel erg in het nu. Volgende week of laat staan over een half jaar bestaan voor hen niet. Ik doe het straks betekent in pubertaal dan ook eigenlijk: ik doe het nooit.
  • Ze zijn primair sociaal gemotiveerd. En kiezen bijvoorbeeld voor een opleiding omdat hun vriendin er ook naar toe gaat en ze gezellig samen kunnen reizen  

Nog wat soundbites:

Genetisch zijn pubers zo geprogrammeerd dat ze stoppen met luisteren als ouders of opvoeders beginnen met ‘Toen ik zo oud was als jij…’. Pubers willen namelijk vooral niet zo worden als jij, dus aan jouw advies hebben ze niks.

Een veelgehoorde klacht over pubers is dat ze niet uit bed kunnen komen ‘s morgens. Daar kunnen ze eigenlijk niks aan doen; hun melatonine huishouding is nog niet in orde!

Straffen helpt bij pubers niet, belonen wel!. Het gelukscentrum is bij pubers vele malen gevoeliger dan hun strafcentrum. Zeg dan dus niet: Je bent weer te laat opgestaan, je moest er  om half 7 uit! Maar complimenteer ze in plaats daarvan ‘Wat knap dat het je gelukt is om kwart voor 7 beneden te zijn!’.

De impulscontrole is bij pubers nog niet goed ontwikkeld. Het is voor hen dus niet altijd duidelijk wat de consequenties van hun daden zijn. Maar dat is wel degelijk trainbaar! Dus komt een puber tien minuten te laat in de les. Dan moet hij deze tijd na schooltijd inhalen. Of als je vindt dat je puberdochter te veel op haar telefoon zit, pak je de telefoon niet af, maar leer je haar eerst een minuut niet te kijken, dan eens vijf minuten, etc. En dat is in pubertijd al heel lang want in een paar minuten kan een verkering uitraken of heb je een uitnodiging op Facebook gemist.

Pubers lijken soms ongemotiveerd of ongeïnteresseerd maar de werkelijkheid is dat ze zoveel keuzes moeten maken dat het ze kan verlammen. Als opvoeder kun je ze dan een zetje proberen te geven en te leren een keuze te maken. Maar leer ze ook dat het oké is als het een andere keuze is dan die jij zelf zou maken.

Aan het eind van haar lezing die met veel herkenning en gelach is ontvangen, heeft Smits nog een paar adviezen aan opvoeders: Een ruzie met een puber win je niet; dus pick your battles. Neem het allemaal niet te persoonlijk. Ze zijn aan het leren en wat ze leren is belangrijk, maar niet altijd dat wat er op het rooster staat. En bedenk… als ze 40 zijn wonen ze niet meer thuis…

Meer lezen? Klik hier.

bron: Trias @triasgroep